Nuo juodų drabužių iki ryškaus makiažo – gotai visada turėjo reputaciją būti šiek tiek… kitokie. Tačiau dėl tamsių melodijų ir introspektyvių tekstų gotikinės grupės sukūrė laikui nepavaldų žanrą, kuris iki šiol įkvepia naujus muzikantus. Štai 10 originalių gotikinių grupių, kurias turėtumėte pažinoti.
Gotikinės muzikos apibrėžimas ir ištakos
Gotikinė muzika yra post-punk žanro atšaka, atsiradusi XX a. 8-ojo dešimtmečio pabaigoje ir 9-ojo pradžioje Jungtinėje Karalystėje. Jai būdingi tamsūs, melancholiški tekstai, atmosferiniai garsai ir introspektyvios temos. Nors ji kilo iš pankroko ir post-punk muzikos, gotikinė muzika išsiskiria lėtesniu tempu ir gilesniu, labiau apmąstytu požiūriu į turinį, dažnai susijusiu su asmeniniais išgyvenimais, tokiais kaip meilė, netektis ir mirtis.
Gotikinės muzikos ištakos glaudžiai susijusios su to meto socialiniais ir kultūriniais pokyčiais Jungtinėje Karalystėje. Ekonominės krizės ir socialinio nestabilumo fone jauni menininkai pradėjo per muziką reikšti savo frustraciją ir nepasitenkinimą, kas atsispindėjo tamsiose melodijose ir pesimistiniuose tekstuose, tapusiuose šio žanro bruožu.
Nors gotikinė muzika pasiskolino pankroko tiesmukumą, ji transformavo agresyvius garsus į kažką labiau meniško ir apmąstomo. Tai tapo priemone meninei raiškai, kupinai metaforų ir simbolikos, leidžiančiai klausytojams užmegzti gilesnį emocinį ir intelektualinį ryšį.
Šis unikalus stilius greitai išpopuliarėjo tarp jaunų žmonių, kurie tapatinosi su jo tamsiu įvaizdžiu bei atskirties ir romantiško pesimizmo temomis. Gotikinė muzika taip pat padėjo sukurti specifinę mados estetiką – juodi drabužiai, išraiškingas makiažas ir Viktorijos epochos ar romantizmo įkvėpti aksesuarai, matomi iki šių dienų.
Gotikinio roko atsiradimas
Terminas „gotika“ iš pradžių buvo vartojamas germanų genčiai apibūdinti, kuri 410 m. užpuolė Romą. Kultūriniame kontekste šis terminas pradėtas vartoti XX a. 8-ojo dešimtmečio pabaigoje, apibūdinant naujai atsiradusią muzikos subkultūrą. Gotikinė muzika, kilusi iš post-punk, išgarsėjo savo unikaliu stiliumi ir gilia emocine išraiška.
Pirmoji grupė, apibrėžusi gotikinį skambesį, buvo britų grupė Bauhaus. 1979 m. jie išleido singlą „Bela Lugosi's Dead“, kuris laikomas šio žanro kertiniu akmeniu. Kūrinys išsiskyrė lėta bosine linija, šiurpinančiais gitarų rifais ir hipnotizuojančiu Peterio Murphy vokalu, sukūręs tamsią, užburiančią atmosferą. Daina greitai tapo populiari tarp gotikos gerbėjų, o jos įtaka sustiprėjo, kai ji buvo panaudota vampyrų filme „The Hunger“.
Su Bauhaus pasirodymu gotikinis rokas pradėjo formuotis kaip savitas muzikos žanras. Jam būdingi tamsūs, atmosferiniai garsai, perteikiantys izoliacijos ir melancholijos jausmą. Tuo metu atsirado ir kitos grupės, tokios kaip Siouxsie and the Banshees bei The Cure, kurios eksperimentavo su naujais garsais ir tamsiomis temomis, prisidėdamos prie žanro raidos.
Gotikinis rokas greitai išsikristalizavo kaip žanras, įkvėptas gotikinės literatūros ir siaubo istorijų, sujungiantis muzikinius eksperimentus su giliai poetiškais tekstais. Temos, tokios kaip atskirtis, tamsus romantizmas ir susižavėjimas mirtimi, tapo pagrindiniais šio stiliaus elementais. Gotikinė muzika tapo ne tik pramoga, bet ir išraiškos priemone subkultūrai, tapatinusiai save su jos tamsiu, tačiau estetiškai patraukliu turiniu.
Apibendrinant, gotikinis rokas, gimęs iš post-punk eksperimentų 8-ojo dešimtmečio pabaigoje, išsivystė į turtingą ir įvairialypį žanrą, turintį įtakos kultūrai – nuo mados iki kino – ir iki šiol traukiantį naujas kartas savo unikaliu skambesiu bei estetika.
Gotikinės muzikos pagrindinės savybės
Kad kūrinys būtų priskirtas gotikinei muzikai, jis turi atitikti tam tikrus kriterijus, kurie suteikia šiam žanrui atpažįstamą charakterį: tamsią atmosferą, introspektyvius tekstus ir temas, nagrinėjančias žmogaus patirties bei emocijų ribas.
Atmosfera
Tamsi atmosfera yra gotikinės muzikos pagrindas. Ji sukuriama gilių, sodrių garsų pagalba, kurie dažnai turi hipnotizuojantį ar nerimą keliantį poveikį. Klavišiniai ir sintezatoriai atlieka svarbų vaidmenį formuojant šiuos garsovaizdžius.
Instrumentai ir struktūra
Gitara gotikinėje muzikoje dažniausiai groja paprastus, bet veiksmingus rifus, kuriančius „garsų sieną“. Pasikartojantys akordai ir harmonijos sukuria turtingą, kartais disonansinę tekstūrą. Gitaros dažnai būna žemiau suderintos, suteikiant muzikai sunkų ir gilų toną. Būgnai paprastai būna lėti ir metodiški, bet itin svarbūs kuriant įtampą ir dramatiškumą.
Tekstai
Gotikinės muzikos tekstai dažnai nagrinėja tamsius žmogaus egzistencijos aspektus, tokius kaip vienatvė, melancholija, ilgesys ir mirtis. Įkvėpimo semiamasi iš gotikinės literatūros ir siaubo kūrinių, dažnai minimi Edgaro Allano Poe, H.P. Lovecrafto ir Bramo Stokerio vardai. Daug kūrinių yra pasakojamojo pobūdžio, įtraukiantys klausytoją į įtampos kupinas, tamsias istorijas.
Estetika
Gotikinė estetika peržengia muzikos ribas ir daro įtaką atlikėjų įvaizdžiui bei pasirodymams. Juodi drabužiai, ryškus makiažas, Viktorijos epochos ar romantizmo įkvėpti kostiumai – tai neatsiejami elementai, stiprinantys muzikos žinutę ir atmosferą.
Dešimt originalių gotikinių grupių, kurias verta pažinti
1. Bauhaus
Bauhaus – gotikinės scenos pionieriai, išpopuliarino žanrą savo revoliuciniu singlu „Bela Lugosi's Dead“. Jų teatrališkas stilius ir tamsios melodijos apibrėžė ankstyvą gotikinį skambesį ir įkvėpė daugybę vėlesnių grupių.
2. The Cure
The Cure, vadovaujami charizmatiškojo Roberto Smitho, yra viena iš ikoniškiausių gotikinių grupių. Tokie albumai kaip „Seventeen Seconds“ ir „Faith“ pristatė introspektyvias ir tamsias melodijas, tapusias šio žanro simboliu.
3. Siouxsie and the Banshees
Eksperimentinė ir meninė grupė Siouxsie and the Banshees praturtino gotikos sceną albumu „Juju“, suteikdama jai naujo sudėtingumo ir gylio.
4. Sisters of Mercy
Sisters of Mercy išsiskyrė elektroniniu ir galingu skambesiu, o tokie kūriniai kaip „Temple of Love“ suformavo didelę gotikinio roko dalį.
5. Fields of the Nephilim
Fields of the Nephilim sujungė gotikinius garsus su vesterno įtakomis ir mistiniais tekstais, sukurdami unikalų stilių, kuris pelnė jiems kultinį statusą.
6. Joy Division
Nors ne visada tiesiogiai priskiriami gotikai, Joy Division stipriai paveikė šį judėjimą savo melancholišku, introspektyviu roko skambesiu, ypač daina „Love Will Tear Us Apart“, tapusia amžinu himnu.
7. Chelsea Wolfe
Chelsea Wolfe įnešė šiuolaikinę gaidą į gotikinę muziką, derindama doom metalą, dark folk ir industrial elementus, sukurdama hipnotizuojančias tamsias kompozicijas naujai klausytojų kartai.
8. Alien Sex Fiend
Alien Sex Fiend išplėtė žanro ribas savo avangardiniu požiūriu, įtraukdami elektroninius garsus ir performanso meną, atverdami naujas kūrybines kryptis gotikoje.
9. Dead Can Dance
Dead Can Dance praturtino gotikos sceną daugiasluoksniais garsais ir pasaulio muzikos įtakomis, sukurdami meditacinę ir transcendentinę patirtį, įvertintą tarptautiniu mastu.
10. Drab Majesty
Drab Majesty modernizuoja gotikos skambesį, derindami įsimenančius sintezatorius su giliai introspektyviais tekstais, pritraukdami tiek naujus, tiek ilgalaikius žanro gerbėjus.
Dodaj komentarz